Nowe przepisy - ograniczanie barier administracyjnych

"Ogromna zmiana cywilizacyjna - kultura zaświadczeń zostaje zastąpiona kulturą zaświadczeń."
W ten właśnie sposób zaprezentowana w mediach została uchwalona przez Sejm w dniu 25 lutego 2011 r. ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (link). Trzeba przyznać, że na papierze wygląda to obiecująco, flagowa zmiana przepisów wprowadzana tą ustawą to nowelizacja art. 220 Kodeksu postępowania administracyjnego, który po zakończeniu procesu legislacyjnego i wejściu ustawy w życie otrzyma brzmienie:
"§ 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli: 
1) znane są one organowi z urzędu, 
2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie: 
a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych, 
b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, 
c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, 
d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych). 
§ 2. Organ administracji publicznej żądający od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo  oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia albo oświadczenia."
Jak zwykle wszystko zależeć od interpretacji urzędników, zwłaszcza par. 1 pkt 2) d), czyli dokumenty przedstawiane do wglądu, jednakże wydaje się, że przy odrobinie urzędniczej dobrej woli, sytuacja przedsiębiorców powinna się poprawić. W szczególności wydaje się, że w przypadku jakichkolwiek kontaktów z administracją publiczną powinna zniknąć konieczność legitymowania się dokumentami takimi jak:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- zaświadczenie o numerze NIP i REGON,
- odpis z księgi wieczystej nieruchomości.
Rejestry w zakresie informacji wskazanych powyżej już funkcjonują lub wkrótce zostaną uruchomione, co oznacza, że zgodnie ze znowelizowanym art. 220 KPA urzędnicy będą mogli samodzielnie weryfikować informacje przedstawiane przez przedsiębiorców w formie oświadczenia.
Opisywania ustawa zmienia także blisko 100 innych aktów prawnych, ale bez obaw, nie są to już zmiany rewolucyjne. Większość z nich polega na wprowadzeniu mniej rygorystycznych wymogów dla dokumentów przedstawianych przed organem administracji przy okazji postępowań związanych z reglamentacją prowadzenia działalności gospodarczej. W miejsce dokumentów w szczególnej formie lub oryginałów dokumentów ustawodawca proponuje możliwość przedstawienia ich kserokopii.
To jednak nie wszystko, ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zawiera też kilka innych ciekawostek, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę. Oto lista niektórych z nich:

1. Prawo spółdzielcze
- dziedziczność udziałów w spółdzielni,
- możliwość głosowania na walnym zgromadzeniu przez pełnomocnika dla osób fizycznych,
- zmiany w zakresie przekształcania spółdzielni pracy w spółkę prawa handlowego.
2. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości
- wprowadzenie możliwości sprzedaży napojów alkoholowych do 4,5% w wagonach restauracyjnych w pociągach.
3. Ustawa o gospodarce nieruchomościami
- aktualizacja wysokości opłaty za użytkowanie wieczyste nie częściej niż raz na 3 lata (zmiana ma wejść w życie od 1 stycznia 2012 r.)
4. Kodeks spółek handlowych
- wprowadzenie możliwości przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.
5. Ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- obniżenie opłaty za rejestrację podmiotu w KRS do 500 zł.

Ustawa skierowana została do Senatu, ale zanosi się, iż zostanie uchwalona w kształcie zaproponowanym przez Sejm. Więcej o konsekwencjach związanych z jej wejście w życie będzie można powiedzieć po podpisaniu przez Prezydenta i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw.