Pakiet odbiurokratyzowania rynku finansowego

Zachęcam zainteresowanych tą tematyką do zapoznania się z opublikowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego pod koniec ubiegłego roku dokumentem pt. "Pakiet odbiurokratyzowania rynku finansowego" (link), w którym KNF podaje szereg propozycji mających za cel usprawnienie funkcjonowania rynku z punktu widzenia koniecznej współpracy z państwowym nadzorcą. Część z postulatów już została zrealizowana, niektóre przybrały już formę projektów nowelizacji ustaw, pozostałe natomiast zatrzymały się (jak na razie) na etapie postulatów.
Poniżej lista postulatów sformułowanych przez KNF:
  • nadanie postaci elektronicznej możliwie szerokiemu zakresowi działań nadzorczych
Komisja planuje uruchomienie/jest w trakcie uruchamiania szeregu systemów służących do elektronicznej komunikacji z urzędem. Oznacza to, że przedstawiciele podmiotów nadzorowanych będą musieli zaznajomić się z takim pojęciami, jak PORTAL, SNU, SNO, czy RAU. Na uwagę zasługuje zwłaszcza pierwszy z wymienionych systemów, który w założeniu ma przejąć całość komunikacji urzędu z podmiotem - zarówno w sprawach "wnioskowych", jak i "nadzorczych".
  • utworzenie w UKNF pionu inspekcji
Zrealizowano w połowie 2010 r., w zamyśle ma na celu skrócenie czasu trwania inspekcji - w praktyce wygląda to tylko na wewnętrzną reorganizację UKNF.
  • ewidencja outsourcingu czynności bankowych i ubezpieczeniowych
Komisja chce poszerzenia katalogu czynności bankowych, których outsourcing nie wymaga zezwolenia KNF. Obecnie projekt nowelizacji prawa bankowego skierowany został do konsultacji społecznych  (link).
  • nadzór nad funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi emitującymi niepubliczne certyfikaty inwestycyjne
Głównym założeniem na tym polu jest zniesienie licencjonowania funduszy inwestycyjnych tworzonych jedynie w celu dokonania optymalizacji podatkowej. Projekt obszernej nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych w tym zakresie przebył już etap konsultacji międzyresortowych i społecznych, można zatem oczekiwać, iż wkrótce trafi on pod obrady Sejmu (link).
  • odejście od państwowych egzaminów na maklerów i doradców inwestycyjnych
  • ograniczenie liczby aneksów do prospektów emisyjnych
Zdaniem Komisji, emitencie zbyt ostrożnie podchodzą do interpretacji art. 51 ustawy o ofercie publicznej, czego efektem jest niepotrzebne publikowanie zbyt dużej ilości aneksów do prospektów emisyjnych. W listopadzie ubiegłego roku KNF opublikowała listę najczęstszych sytuacji, w których emitenci niepotrzebnie przekazują aneksy (była już o tym mowa na blogu: link).
  • ujednolicenie kategorii spraw zastrzeżonych do wyłącznej właściwości KNF działającej in gremio
Komisja chciałaby w jeszcze większym stopniu odejść od wydawania decyzji na posiedzeniach na rzecz jednoosobowych decyzji przewodniczącego KNF, który w praktyce przekazuje swoje kompetencje dyrektorom poszczególnych jednostek UKNF. Nie ulega wątpliwości, iż takie rozwiązanie sprzyjać będzie przyspieszeniu postępowań prowadzonych przez UKNF. Na dzień dzisiejszy nie są jednak znane żadne propozycje zmian w przepisach, które miałyby doprowadzić do realizacji tego postulatu.
  • rezygnacja z zezwoleń na prowadzenie rachunków i rejestrów towarów giełdowych
  • usprawnienie rejestracji pracowniczych programów emerytalnych (PPE)16
  • wyłączenie obligatoryjności rozpraw administracyjnych przed nałożeniem przez KNF kar pieniężnych na rynku kapitałowym
  • uruchomienie aplikacji „Wnioski składane do UKNF”
Pod tym adresem (link) znaleźć można opracowaną przez KNF bazę formularzy, których zadaniem jest ujednolicenie składanych przez podmioty wniosków oraz teoretycznie ułatwienie tego procesu.